"Ik voel me wat minder alleen en eenzaam"

tekst Inez van Goor

Project Intuïtieve Kinderen helpt

   "Ik ben Tommie,
   ik ben okay,
   dit is mijn huisje
   en daar komt niemand in,
   alleen als ik dat wil."

"Het huisje" is een truc die kinderen die meedoen met het "Project Intuïtieve Kinderen", kortweg Project IK genoemd, leert om zichzelf te beschermen tegen teveel prikkels.

Doel van het project

"Het is fascinerend zo goed als dit werkt voor kinderen", zegt Petra Verhoef, energetisch therapeut en tevens initiatiefnemer van het project dat in opdracht van de gemeente Utrecht uitgevoerd wordt. Op een aantal basisscholen in deze gemeente wordt extra aandacht besteed aan hoog intuïtieve kinderen. "In mijn eigen praktijk begeleidde ik zulke kinderen al jaren en ik zag iedere keer opnieuw hoe enorm ze opknapten door hier te komen en hoe ze lekkerder in hun vel kwamen te zitten."

Het project was voor haar dan ook een geweldige kans om meer van deze kinderen te kunnen helpen. "Intuïtieve kinderen worden veelal niet begrepen door hun omgeving. Dit kan voor deze kinderen grote gevolgen hebben: ze voelen zich anders dan anderen en kunnen eenzaam worden. Te vaak wordt bij hen de indruk gewekt dat ze iets niet goed doen. Hierdoor krijgen ze het gevoel dat er iets mis met hen is. Doel van het project is dan ook te voorkomen dat intuïtieve kinderen in de problemen komen.

De IK-lessen

Het project bestaat uit acht lessen waarvan vier yogalessen en vier creatieve lessen, samen ook wel de "IK-lessen" geheten. De yogalessen worden gegeven door kinderyoga-docente Karin Steffens en Petra samen. "Ik heb er bewust voor gekozen om met de yogalessen te beginnen en daarna pas de creatieve lessen te geven. Hoog intuïtieve kinderen kunnen namelijk wat zweverig overkomen en moeten eerst terug op aarde landen. Letterlijk weer geaard raken. Bepaalde yogaoefeningen kunnen dit uitstekend bewerkstelligen", vertelt Petra.

Beter kunnen aarden is een belangrijk aspect van het project. Maar met elkaar kunnen delen wat je voelt en meemaakt als hoog intuïtief kind en het vinden van een stukje herkenning hierin is volgens Petra misschien nog wel het belangrijkste. "Hierdoor wordt het "anders zijn" een stuk minder beladen. Dat er in de lessen bewust gefocust wordt op de kwaliteiten van de kinderen, in plaats van op het anders zijn, werkt hier ook zeker aan mee".

Minder alleen en eenzaam

"Na de acht lessen ligt het basisidee er. Het idee van 'ik ben ok' en 'ik ben niet de enige' en dat gevoeligheid juist een hele mooie kwaliteit is". Dit blijkt wel uit de evaluatie formulieren die de kinderen aan het einde ingevuld hebben. "Ik voel me wat minder alleen en eenzaam", was een van de reacties die dit onderstreepte. Verder gaven alle kinderen de lessen zonder meer de hoogste score bij de vraag of ze ze "heel leuk", "een beetje leuk" of "niet leuk" hadden gevonden.

Hoewel het nog niet helemaal duidelijk is of Karin en Petra het project intuïtieve kinderen op scholen kunnen blijven aanbieden is het vanaf 2008 voor kinderen in deze regio mogelijk om deze lessen particulier te volgen in Karins yogastudio in Driebergen-Zeist.

"Maar ook op andere locaties kunnen de IK-lessen vanaf volgend jaar gevolgd worden", zegt Petra trots. "Ik heb diverse goede coaches elders in het land bereid gevonden om deze lessen te gaan geven. Behalve bij ons kan het dan ook op locaties in Maastricht, Eindhoven, 's Hertogenbosch, Hoorn en IJmuiden. En mogelijkerwijs ook nog op andere plaatsen, als daar behoefte aan is."

Hoewel het dus niet Karin en Petra zijn die de lessen daar geven zijn het idee en de lesinhoud daar exact hetzelfde."We proberen er allemaal voor te zorgen dat hoog intuïtieve kinderen lekkerder in hun vel zitten en zich inderdaad minder alleen en eenzaam voelen".